Werkwijze

Het begeleidingstraject begint altijd met een kennismakingsgesprek en eventueel onderzoek op basis waarvan een uniek werkplan (handelingsplan) wordt opgesteld. Daarna begint de begeleiding. Na iedere periode (meestal 8 -10 weken) remedial teaching vindt er een evaluatie plaats en aan het einde van het hele traject vindt er een eindevaluatie plaats.

Kennismakingsgesprek

Na telefonisch of per e-mail contact maken wij een afspraak voor een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit gesprek heeft tot doel een zo duidelijk mogelijk beeld van uw kind te krijgen, ook aan de hand van in het verleden afgenomen testen en schoolwerk. Ook verdere relevante informatie komt aan de orde, zoals “ hoe beweegt het kind?“ (letterlijk en figuurlijk); hoe zit het kind in z’n vel thuis én op school en of er al eerder hulp is gezocht. Zo ja, wat die hulp inhield en wat de uitkomst daarvan was.

Aan het einde van het gesprek stellen we samen vast hoe we verder gaan.

Is dit niet het geval dan kan ik u desgewenst doorverwijzen naar een andere instantie/praktijk.

Bij vermoeden van ernstige dyslexie, dyscalculie of bijvoorbeeld ADHD/ASS/PDD NOS kan ik u als u dat wenst voor een diagnose doorverwijzen naar een praktijk voor orthopedagogiek. De bevindingen en testresultaten worden dan, indien nodig en met toestemming van u, meegestuurd.

Daarna kunnen we weer verder kijken wat de gewenste behandeling is.

Onderzoek en individueel werkplan

De eerste keer (zo nodig keren) begeleiding zal bestaan uit heel uitgebreid en integer kijken naar de problematiek van uw kind, in gesprek komen met uw kind en laten zien en verwoorden hoe hij/zij de dingen tot nu toe aanpakt/ziet/kan handelen.

Veel kinderen leren op een manier die niet bij hen past. Bijvoorbeeld een kind wat erg visueel is ingesteld kan moeite hebben met het auditieve aanbod van de lesstof. Vaak leren kinderen zichzelf een verkeerde strategie aan die veel tijd kost waardoor ze de aansluiting met de rest (van de leerstof) missen. Kinderen zitten soms alleen nog maar “in hun hoofd”, terwijl het zo belangrijk is je hoofd, je lijf en je gevoel in te zetten bij het informatie opnemen en verwerken.

Ook zal ik uw kind op het betreffende leerprobleem toetsen voor zover dat nog niet ( bijvoorbeeld door school) is gebeurd.

Aan de hand van deze resultaten en observaties zal ik een plan opstellen waarin duidelijk wordt beschreven:

  • de beginsituatie en de doelstellingen
  • hoe we hieraan gaan werken
  • met welke materialen en hulpmiddelen
  • hoe vaak, waar en op welke tijd de remedial teaching plaats vindt
  • wat er desgewenst naar school/ de leerkracht wordt gecommuniceerd
  • wat er door de leerling thuis/op school kan worden gedaan, bijvoorbeeld huiswerk of concentratie oefeningen
  • hoe en wanneer de evaluatie plaatsvindt

Begeleiding

In de meeste gevallen zal dit 1 keer per week 1 uur zijn, wel afhankelijk van wat uw kind aankan, er kan ook gekozen worden voor 45 minuten.

Afstemming met de leerkracht vind ik zeer belangrijk, minimaal dat we van elkaar weten hoe we werken zodat er geen dubbele dingen gedaan worden.

De informatie die leerkrachten hebben op het gebied van leerachterstand, toetsgegevens, methoden die worden gebruikt en het gedrag van de leerling in de klas is een waardevolle aanvulling op de mij reeds bekende gegevens.

Uiteraard wordt deze informatie pas uitgewisseld na toestemming van u.

Ook voor ouders heb ik een schat aan informatie om thuis eens verder te lezen met betrekking tot dyslexie, dyscalculie, concentratieproblemen en bijvoorbeeld hoogsensitiviteit, beelddenkers en hoogbegaafdheid.